هوندا CBR 1000 ، شاهکار مهندسی هوندا

هوندا CBR 1000 ، شاهکار مهندسی هوندا


معرفی

مدل های  CBR هوندا، در واقع یک سری خاص از محصولات این کمپانی هستند که در سال ۱۹۸۳ برای نخستین بار معرفی شدند. ویژگی اصلی موتورهای سری CBR هوندا طراحی اسپرت و بکارگیری فلاپ در بخش های مختلف بدنه است. در طول تاریخ ۳۵ ساله سری سی بی آؤ،  این کلاس، موتورسیکلت های متعددی را از حجم ۱۵۰ تا ۱۱۰۰ شامل شده است و انواع مدل های تک سیلندر، دو سیلندر و چهارسیلندر خطی را به خود اختصاص داده است.

 از سال ۲۰۰۴ تا کنون، موتور سی بی آر ۱۰۰۰RR، به عنوان پرچ دار این سری شناخته می شود. قدرت بالا، هندلینگ خوب و قیمت مناسب همواره از ویژگی های برجسته سی بی آر ۱۰۰۰ به عنوان یک سوپر بایک بوده است.

سی بی آر ۱۰۰۰RR که در برخی از بازارها با نام فایر بلید نیز شناخته می شود، یک سوپر بایک با موتور به حجم ۹۹۹ سی سی، چهار سیلندر خطی و آب خنک است. این مدل در سال ۲۰۰۴ به عنوان نسل هفتم سری سی بی آر، که با سی بی آر ۹۰۰ آر آر در سال ۱۹۹۲ آغاز شده بود معرفی شد.

موتوری شهری با ویژگی های مسابقه ای

باید به این موضوع اشاره کرد که سی بی آر ۱۰۰۰ آر آر، توسط تیمی توسعه پیدا کرده است که محصولات سری مسابقات موتو جی پی هوندا را توسعه داده اند. بسیاری از فناورهای جدید معرفی شده در سی بی آر ۱۰۰۰، در واقع از مدل مسابقه ای RC112V هوندا به عاریت گرفته شده است. در واقع بسیاری از تجهیزات مورد استفاده در این موتور، از قبیل سویینگ آرم های کشیده، سیستم تزریق سوخت در مرحله ای DSFI و سیستم تعلیق عقب کمک وسط، متعلق به مدل RC112V  بوده اند.

مشابه با قبل، مدل سی بی آر ۱۰۰۰ در دو کلاس آر آر و آر آر اس پی تولید خواهد شد. مدل اس پی کاملا مشابه با مدل آر آر است، با این تفاوت که به دلیل برخورداری از ترمز و فنربندی قوی تر، قابلیت های اسپرتی آن کمی بهتر است.

پیشرانه ۹۹۹ سی سی ، شاهکار مهندسان هوندا

مدل ۲۰۲۰ سی بی آر ۱۰۰۰ مشابه با نسل های قبلی خود از موتور ۴ سیلندر به حجم دقیق ۹۹۹ سی سی بهره می برد. با این وجود، مدل جدید این موتور دارای ویژگی هایی است که آن را در بازار ارتقاع خواهد داد.

اگرچه موتور استفاده شده در هوندای cbr1000 مشابه با نمونه مسابقه ای RC213V نیست، با این وجود ویژگی های مشابه ای را با موتور نمونه مسابقه ای هوندا دارد. ابعاد دقیق برابر موتور سی بی آر ۱۰۰۰، با موتور مسابقه ای مورد استفاده ی مارکز، راننده مسابقات موتور سواری تیم هوندآ، اولین ویژگی مشترک این دو مدل است. دومین مورد مشترک بین سی بی آر و آر سی ۲۱۳، جنس آلیاژ های بکارگرفته شده در موتور آن هاست.  در موتور قدرتمند سی بی آر ۱۰۰۰، پیستون ها از جنس آلیاژ خاصی از آلومنیوم با نام A2618 هستند که از استحکام بالایی برخوردار است. این درحالی است که شاتون ها نیز از آلیاژ خاصی از تیتانیوم با نام TI-64A هستند. این آلیاژ از نسبت استحکام به وزن بسیار بالایی برخوردار است. به علاوه در ساخت موتور سی بی آر ۱۰۰۰ از طراحی خاصی در ابعاد محفظه سیلندر استفاده شده است. در این طراحی طول محفظه سیلندر کوتاه شده و در مقابل، قطر دهانه محفظه سیلندر افزایش یافته است. به گونه ای  که طول یا ارتفاع محفظه سیلندر ۴۸٫۵ میلی متر و قطر دهانه آن ۸۱ میلی متر است. با برخورداری از این ابعاد، سی بی آر ۱۰۰۰ ۲۰۲۰دارای بزرگترین ابعاد دهانه سیلندر در بین تمامی سوپر بایک های ۴ سیلندر خواهد بود. به گونه ای که در مدل قبلی آن اندازه دهانه سیلندر ۷۶ و طول محفظه ۵۵٫۱ میلی متر بود.

بکار گیری متریال خاص و بسیار مستحکم  و طراحی پیشرفته درموتور باعث شده است تا این پیشرانه بتواند قدرتی معادل با ۲۱۷ اسب بخار را در ۱۴۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۳ نیوتون متر گشتاور را در ۱۲۵۰۰ دور تولید کند که نسبت به نسل قبل ۱۳درصد بیشتر شده و نسبت توان به وزن موتور نیز۱۰درصد ارتقا یافته است.

ویژگی های برجسته فنی

در سی بی آر ۱۰۰۰ مدل ۲۰۲۰ ورودی هوا به موتور، از مسیر قوچ مانندی از بالای چراغ ها مستقیما به موتور بوده و اگزوز آن محصول کمپانی آکراپوویچ است.

به اذغان هوندا، راهکارهای مختلف فنی در راستای کاهش اتلافات ناشی از اصطکاک بکارگرفته شده تا راندمان پیشرانه سی بی آر ۱۰۰۰ افزایش یابد.

هم چنین جهت خنک کاری هرچه بهتر پیشرانه، هوندا از مکانیزم پاشش چند جهتی روغن موتور استفاده کرده است. این مکانیزم که در دورهای بالاتر موتور فعال می شود، با پاشش روغن از نقاط مختلف و در جهات مختلف باعث میشود تا دمای موتور تحت کنترل باقی بماند. در دور موتورهای پایین تر، این مکانیزم غیر فعال می شود تا فشار روغن حفظ شود.

نسبت به مدل قبلی، سویینگ آرم موتور بلندتر شده است. با توجه به افزایش قدرت موتور در مدل جدید، تزار تقسیم وزن موتور، هندسه و ساختار فرمان و تراز جانبی موتور مجددا طراحی شده است تا امنیت موتور سیکلت در سرعت های بالا افزایش یابد.

درسیستم تعلیق  سی بی آر ۱۰۰۰ ۲۰۲۰ از تعلیق ۴۳ میلی متری اولینز استفاده شده است. کالیبرهای چهارپیستونه ترمز برمبو نیز مسیولیت متوقف کردن این سوپر بایک را برعهده دارند. در  نسل جدید سی بی ار ۱۰۰۰، لاستیک عقب  دارای ابعاد ۱۷ اینچی، عرض ۲۰۰ میلیمتری و فاق ۵۵ میلی متری است.

واحد اندازه گیری اینرسی شش محوره که درواقع یک سیستم الکترونیکی کمکی محسوب می شود، به صورت لحظه ای دینامیک رانندگی را کنترل می کند و بسته به شرایط، متغیرهای ورودی سیستم های الکترونیکی موتورسیکلت را تغییر می دهد.

دمپر های عبور هوا که باعث افزایش چسبندگی موتور سیکلت به سطح زمین می شود نیز از دیگر تجهیزاتی است که از هوندای RC213 به سی بی آر منتقل شده است.

اما کنترل بخش های مختلف موتور، به کمک صفحه نمایش ۵ اینچی کاملا قابل تنظیم و توسط کلید چهارجهته روی دستگیره سمت  چپ فرمان قابل انجام است. سه حالت محتلف رانندگی ترک، اسپورت و بارانی برای سی بی آر ۱۰۰۰ ۲۰۲۰ قابل انتخاب است. با انتخاب هر یک از این سه حالت سیستم تعلیق، ترمز، اگزوز و سفتی تعلیق برای زاویه گرفتن در پیچ پیست تنظیم می شود، ضمن وجود حالات پیش فرض، این امکان وجود دارد که  راکب تمامی تنظیمات را به صورت دستی و بر اساس مهارت های رانندگی خود تنظیم نماید.

اما یک سوال مهم؟ تفاوت CBR های طرح رپسول با مدل های معمولی چیست؟

اما حتما دیده اید که برخی از مدل های CBR هوندا با طرحی نارنجی و زرد و با نوشته بزرگ رپسول، به فروش می رسند. شاید برایتان سوال باشد که آیا سی بی آرهای طرح رپسول تفاوتی با مدل های دیگر دارند یا خیر. جهت پاسخ به این سوال به دلیل استفاده از این طرح می پردازیم.

رپسول، در واقع یک کمپانی نفتی واقع در اسپانیا است که به عنوان همکار اصلی تیم هوندا، در مسابقات موتوجی پی فعالیت می کند. این همکاری سابقه ۳۰ ساله داشته و تیم هوندا رپسول، نامی شناخته شده و موفق در مسابقات موتورسواری است. به همین دلیل، و بواسطه این همکاری، موتورهای تیم هوندا رپسول، با طرح خاص نارنجی، زرد و قرمز و با نوشته رپسول طراحی می شوند. این طرح خاص، بدلیل جذابیت و اسپرت بودن، از پیست مسابقات به خیابان ها راه پیدا کرده است و هوندا محصولات سی بی آر خود را با طرح رپسول نیز به فروش می رساند. طبیعتا به لحاظ فنی تفاوتی میان مدل های معمولی و مدل های طرح رپسول وجود ندارد. اما مدل های دارای طرح رپسول از جذابیت بالایی برخوردار هستند و نظر هر شخصی ر در خیابان به خود جلب می کنند.

قیمت!

بر اساس اعلام هوندا مدلrr   قیمت پایه ۱۹ هزار و ۹۹۹ یورویی خواهد داشت. قیمت تیپ SP این سوپربایک نیز ۲۳ هزار و ۴۹۹ یورو خواهد بود.

بر روی کاغذ مشخصات فنی هوندا CBR1000RR-R Fireblade مشابه پرفروش‌ترین موتورسیکلت این کلاس یعنی بی ام و S1000RR است، اما قیمت پایه محصول هوندا به میزان محسوس ۱۵ هزار و ۲۹۰ یورو کمتر است.

سعید همتی

https://turbo-daily.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *