
هوندا CB 1300 ، محبوب ترین موتورسنگین ایران و جهان
هوندا به عنوان محبوب ترین موتور سیکلت ساز ژاپن و شاید دنیا شناخته می شود. کلاس هوندا CB تنوع بسیار بالایی دارد و چون یک رده ریشهدار در این شرکت است، امروزه موتورسیکلتهای کلاسیک زیادی از هوندا را در خود جای میدهد. اما با توجه به همین گستردگی و قدمت بالای تولیدش، مدلهای مختلفی از انواع کلاسیک قدیمی تا مدلهای بدون فلاپ خیابانی موسوم به naked، موتورسیکلتهای سبک و سنگین در این دسته قرار دارند و حتی امروزه سری موتورسیکلتهای CBR هوندا که در دسته مدلهای اسپرت خیابانی قرار دارند نیز، زیرمجموعه این دسته هستند. در حالی که در اکثر شرکتهای خودروسازی و موتورسیکلتسازی، حروف مورد استفاده در نامها دارای معانی خاصی هستند اما دو حرف CB در نام این موتورسیکلت، معنی خاصی ندارند. البته حرف C از اول عبارت Citizen’s Bike اشاره به یک موتور شهری دارد اما حرف B در ادامه نامگذاری اولین موتورهای هوندا بعد از سری C و CA است که در ادامه به B رسیده است.
سری CB در دسته موتورهای Naked قرار میگیرد که البته گاهی مواقع به این کلاس، استاندارد نیز گفته میشود چرا که این سری در واقع ادامه همان موتورسیکلتهای اولیه هستند. این دسته به معنی عریان و لخت اشاره به موتورسیکلتهایی با کمترین میزان فلاپ و قطعات پلاستیکی آیرودینامیک در بدنه دارد که در ظاهر این موتورسیکلت نیز میتوان آن حالت کلاسیک و فلزی مدلهای قبلی را به وضوح مشاهده کرد. هرچند برخی از ساختههای امروزی این کلاس دارای تجهیزات اندک آیرودینامیکی در ظاهر خود هستند اما همچنان مهمترین مشخصههای ظاهری این کلاس، چراغهای بزرگی که غالباً گرد هستند با مجموعه آمپر کاملاً نمایان و اگزوزهای مشخص در نمای ظاهری موتورسیکلت است.
در واقع در سال ۱۹۶۹ بود که هوندا با معرفی مدل CB 750 برای اولین بار یک سبک خاص را برای موتور سیکلت های جهان معرفی کرد. امروز و بعد از گذشت چندین سال، کلاس CB شامل مدل های متعددی از موتورسیکلت های هوندا می شود که پرچم دار آن ها CB1300 است. CB 1300 سال ۲۰۱۹ در دو مدل سی بی سوپر فور و سوپر بالدور عرضه می شود. هم چنین در سال ۲۰۱۹ تم رنگی تیره با پکیج اسپرت پروداکشن یا SP نیز قابل انتخاب است. موتورهای CB1300 مجهز به پکیج SP از طرح رنگی ویژه آبی، تعلیق جلوی ۴۳ میلی متر قابل تنظیم، فنر بندی عقب گازی قابل تنظیم و کالیبرهای ترمزهای چهار پیستونه جلو از برند برمبو هستند. سیستم تعلیق پیشرفته از برند اولینز، این امکان را به راکب می دهد تا ارتفاع زین موتور سیکلت از سطح زمین را از ۷۸۰ تا ۷۹۰ میلی متر تغییر دهد. هوندای CB 1300 در سال ۲۰۱۹ مشابه با مدل های قبل از یک موتور ۴ سیلندر آب خنک DOHC بهره می برد که ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتون متر گشتاور تولید می کند. این موتور سیکلت دارای وزنی معادل با ۲۶۸ کیلوگرم است و مخزن باک آن ۲۱ لیتر ظرفیت دارد. مدل سوپر بالدور، مجهز به یک فلاپ در بخش جلویی موتور است که آن را برای کاربری تورینگ مجهز کرده و آیرودینامیک آن را ارتقا میدهد. هم چنین ظاهر اسپرت تری را به ۱۳۰۰ CB می بخشد. نام سوپر بالدور، دو واقع از نام مسابقات ۲۴ساعته موتور سیکلت در فرانسه اقتباس شده است. سی بی سوپر بولدور به دلیل وجود همین فلاپ ها از مدل سوپر فور سنگین تر بوده و وزنی معادل با ۲۷۴ کیلوگرم دارد. علیرغم آنکه رنگ مشهور مدل سی بی، رنگ سفید با رگه های قرمز رنگ است که با نام Pearl Sunbeam White شناخته می شود، هوندا در سال ۲۰۱۹ مدل سی بی را با رنگ مشکی متالیک نیز عرضه می کند. تمامی مدل های CB1300 همراه با چراغ های تمام ال ای دی، رینگ های ۱۰ پره، ترمز جلوی دوگانه ۳۱۰ میلی متر، ترمز عقب تکی ۲۵۶ میلی متر، سیستم ABS و پدال های ترمز قابل تنظیم عرضه می شوند. موتور سیکلت بزرگ و نیکد هوندا، هم چنین دارای تنظیم ۵ گانه دما برای دستگیره های فرمان، سوکت شارژر ۱۲ ولتی و سیستم ایمنی اختصاصی هوندا با نام HISS است. ضمن آنکه در بخش زیرین زیر موتور، حدود ۱۱ لیتر فضا برای قرار دادن وسایل در اختیار است. قیمت پایه ی هوندا CB1300 حدودا ۱۳۶۰۰ دلار برای مدل سوپر فور و ۱۴۶۰۰ دلار برای مدل سوپر بالدور است.