پژو ۵۰۴ ، خودروی خاطره انگیز فرانسه در ایران

پژو ۵۰۴ ، خودروی خاطره انگیز فرانسه در ایران

مشاهده ویدئو در آپارات | اینستاگرام


اگر نیم نگاهی به خیابان ها و جاده های ایران در دهه های پنجاه، شصت و هفتاد شمسی بیندازیم، خودروهای خاصی را ببینیم که بعضی از آن ها شهری جهانی یافتند و برگی برنده در پرونده شرکت سازنده خود بوده اند. پژو ۵۰۴ یکی از این خودروهای جذاب بود. خودرویی سدان با ابعاد متوسط، موتور جلو و دیفرانسیل عقب که توسط کمپانی پژو طی سال های ۱۶۹۶ تا ۱۹۸۳ و تنها در یک نسل به تولید رسید. اگرچه ۵۰۴ در ابتدا به عنوان یک خودروی سدان ۴ در معرفی شد، اما طولی نکشید تا مدل های استیشن، کوپه ،کانورتیبل و حتی پیکاپ آن نیز راهی خیابان ها شد.

۵۰۴ شاید به واسطه ساختار بدنه قوی، طراحی مناسب، فنر بندی نرم و مناسب برای مسافرت های طولانی و بکار گیری تورک تیوب دور میل گاردان خودرو مشهور است. برخورداری از این ویژگی که باعث افزایش اطمینان پذیری این خودرو علی الخصوص در جاده های ناهموار می شد، سبب شد تا خیلی سریع، ۵۰۴ در کشورهایی که از خیابان ها و جاده های هموار برخرودار نبودند، همچون برزیل، آرزانتین، استرالیا، ساحل عاج، غنا، کامرون، بنین، کنیا و نیجریه به شهرت چشم گیری دست پیدا کند.

بیش از سه میلیون دستگاه از پژو ۵۰۴ در جهان به تولید رسید که بخشی از آن در کشورهای دیگر و تحت لیسانس پژو انجام شد. لازم به ذکر است که تولید ۵۰۴ تا سال ۲۰۰۶ در برخی کشورهای آفریقا ادامه پیداکرد. به گونه ای که در سال ۲۰۱۳ روزنامه لس آنجلس تایمز، آن را با لقب اسب کار آفریقا یاد نمود. همراه ما باشید با بررسی ۵۰۴، خودروی کلاسیم محبوب فرانسوی.

peugeot 504
peugeot 504

 ۵۰۴ که به عنوان خودروی سدان پرچم دار پژو معرفی شده بود، در ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۸ در نمایشگاه در نمایشگاه اتومبیل پاریس رونمایی شد. هرچمد که در ابتدا قرار بود، رونمایی از ۵۰۴ سه ماه زودتر یعنی در ژوئن ۱۹۶۸ انجام شود، اما به دلیل ایجاد مشکلات سیاسی و اقتصادی سراسری در فرانسه، که در می ۱۶۹۸ رخ داد، این کار به تاخیر افتاد.

۵۰۴ یک خودروی سدان چهار در مجهز به سانروف بود که با برخورداری از یک موتور ۱٫۷۹۶ سی سی چهار سیلندر بنزینی، ۷۹ اسب بخار تولید می کند. سیستم سوخت رسان انژکتور به عنوان آپشن برای ۵۰۴ در اختیار بود. موتور ۴ سیلندر ۵۰۴ با یک گیربکس ۴ سرعته دستی هماهنگ شده بود. هرچند که گیربکس ۳ سرعته خودکار محصول ZF در بروز رسانی های بعدی به هنوان آپشن معرفی شد.

تنها یک سال بعد، ۵۰۴ بدلیل برخورداری از استایل مناسب، کیفیت خوب سواری، شاسی قدرتمند، دید اطراف مناسب و موتور پرقدرت، به عنوان خودروی سال اروپا در سال ۱۹۶۹ معرفی شد. موفقیت چشمگیر ۵۰۴ تنها در مدت یکسال، پژو را بر آن داشت تا در سال ۱۹۶۹ و در نمایش گاه ژنو، از نسخه های دو در کوپه و کانورتیبل ۵۰۴ رونمایی کند. مدل های کوپه و کانورتیبل ۵۰۴ از همان موتور ۱٫۸ لیتری نسخه سدان با ۷۹ اسب بخار قدرت بهره می بردند، با این تفاوت که با سیستم سوخت رسان انژکتور عرضه می شدند. هم چنین در گیربکس این دو مدل با هدف افزایش سرعت یک اصلاح جزیی در ضریب دنده ها ایجاده شده بود.

یکی از ویژگی های فنی برجسته ۵۰۴، بکارگیری سیستم تورک تیوب بود. تورک تیوب در واقع یک لوله فولادی صلب است که به دور میل لنگ قرار می گیرد  و یک انتهای آن به گیربکس و انتهای دیگر آن به دیفراسیل متصل می شد. در خودروهای موتور جلو و دیفرانسیل عقب، به دلیل ایجاد گشتاور در حین شتاب گیری و ترمز گیری، محور عقب خودرو به سمت بالا و پایین پیچیده می شود، تورک تیوب با اتصال صلب و محکم به دیفرانسیل، مانع از پیچش محور عقب حول محور خود می شود.

اما در سال ۱۹۷۰، پژو برای ۵۰۴ موتور های جدید و قدرتمندتری را معرفی کرد. موتور چهارسیلندر جدید با حجم ۱۹۷۱ سی سی که در مدل کاربراتور ۹۶ اسب بخار و در نسخه انرژکتوری ۱۰۵ اسب بخار تولید می کرد، به عنوان پیشرانه ای قدرتمند و پر بازده در دوران خود معرفی شد. ضمن آن که موتور ۱۷۹۶ سی سی ۷۹ اسب بخار نیز همچنان قابل سفارش بود. در این سال پژو از موتور دیزلی با حجم ۲۱۱۲ سی سی و قدرت ۶۵ اسب بخار نیز رونمایی کرد. اما شاید مهم ترین خبر پژو برای ۵۰۴ در این سال معرفی نسخه کاربردی استیشن واگن بود، که با نام Break شناخته می شد. نسخه استیشن واگن، از فاصله محوری بیشتر و محور عقب صلب با سیستم فنر پیچشی ۴ گانه برخوردار بود. در کنار نسخه برک، مدل فامیلیل Familiale نیز عرضه شد که به دلیل برخورداری از ۳ ردیف صندلی مورد توجه خانواده ها بود.

peugeot 504
peugeot 504

 اما در نمایشگاه پاریس ۱۹۷۴ پژو از یک موتور قدرتمند برای ۵۰۴ کوپه و کانورتیبل رونمایی کرد. موتوری به حجم تقریب ۲٫۷ لیتر و شش سیلندر که با همکاری ولوو و رنو به تولید رسیده بود. این موتور از ویژگی های جدید متعددی بهره می برد که  بلوک سیلندر آلومینیومی از آن جمله بود. همچنین این پیشرانه از سیستم تزریق سوخت خاص از دو نوع کاربراتور مختلف بهره می برد که کاربراتور اول، دارای یک محفظه بود که مستقیما مطابق با میزان فشار بر پدال گاز کنترل می شد و کاربراتور دوم که دارای یک محفظه دوقلو بود که برای کارکرد همزمان با کاربراتور اول، اما با استفاده از اتصالات پنوماتیکی طراحی شده بود. این موتور دارای حداکثر قدرت خروجی ۱۳۶ اسب بخار و سقف سرعت ۱۸۶ کیلومتر برساعت بود. در اولین سال تولید این پیشرانه یعنی ۱۹۷۵، در حدود ۲۶۴۳ دستگاه پژو ۵۰۴ ۶ سیلندر به فروش رسید که البته در برابر فروش ۲۳۷ هزار دستگاهی مدل های ۴ سیلندر عدد ناچیزی به نظر می رسید.

در سال ۱۹۷۶ نیز پژو با ارتقای موتور دیزلی ۵۰۴، از۲۱۱۲ سی سی به ۲۳۰۴ سی سی ، قدرت آن را از ۶۵ به ۷۰ اسب بخار افزایش داد.

در سال ۱۹۷۹ تولید پژو ۵۰۴ در نسخه های سدان به پایان رسید و این مدل با مدل ۵۰۵ جایگزین شد. هرچند که مدل ۵۰۵ در اکثر قطعات فنی خود با ۵۰۴ مشترک بود. با این حال تولید نسخه پیکاپ ۵۰۴ تا سال ۱۹۹۳ در اروپا ادامه داشت. بیش از ۳ میلیون دستگاه از مدل های سواری، کوپه، کانورتیبل و استیشن ۵۰۴ به تولید رسید. صرف نظر از تولیدات اروپایی ۵۰۴، این خودرو در کنیا تا سال ۲۰۰۴، و در نیجریه تا سال ۲۰۰۶ تولید شد. هم چنین ۵۰۴ در مصر و آفریقای جنوبی نیز سال ها به تولید رسید و بدین ترتیب لقب سلطان جاده های آفریقا را نصیب خود کرد. به علاوه ۵۰۴ در استرالیا، چین و آرژانتین نیز در نسخه های مختلف خود به تولید رسید.

peugeot 504
peugeot 504 Interior

اما شاید یکی از نسخه های معروف ۵۰۴، مدل پیکاپ این خودرو باشد که در سال ۱۹۷۹ معرفی شد. اقدامات قابل ملاحظه ای در طراحی این پیکاپ انجام شده بود. تبدیل بدنه مونوکوک نسخه سدان، به بدنه ویژه حمل بار، که به تنهایی یک دهه از پژو زمان گرفت مهم ترین تغییر انجام شده بود. نسخه پیکاپ، از فاصله محوری بیشتر و سیستم تعلیق مشترک با مدل استیشن بهره می برد. این نسخه بسته به سفارش با دو پیشرانه عرضه می شد. اول موتور بنزینی با حجم ۱٫۶ لیتر و ۶۲ اسب بخار قدرت و دوم موتور دیزلی باحجم ۱٫۹ لیتر و ۴۹ اسب بخار قدرت بود. مدل اولیه پیکاپ ۵۰۴ دیفرانسیل عقب بود اما از قابلیت قفل دیفرانسیل نیز بهره می برد. در سال ۱۹۸۱، دانگل، نسخه دو دیفرانسیل ۵۰۴ پیکاپ را نیز به تولید رساند. نسخه پیکاپ GR نیز، در سال ۱۹۸۲ توسط پژو معرفی شد، این نسخه از برخی آپشن های لوکس همچون بکارگیری کروم در بخش های بدنه، ساعت و دستگیره های در همراه با آرم رست بود.

۵۰۴ در ایران نیزخودرویی خاطره انگیز است و فروش موفقی را در ایران تجربه کرده است. رنگ های مختلف و جذاب ۵۰۴ در ایران، شاید نظر خیلی ها را جلب خود می نمود. اما وزن بالای ۵۰۴ که کمی بیش از ۱۳۰۰ کیلوگرم بود، سبب شده بود تا ترمز های ۵۰۴ عملکرد خیلی خوبی را از خود نشان ندهند.

 در سال ۱۳۷۰ شمسی اما، ایران خودرو با استفاده از سیستم تعلیق و موتور ۱۸۰۰ سی سی پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع جدیدی از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف شد تولید نمود و تا ۶ سال به تولید آن ادامه داد.

این مدل پیکان به خاطر دارا بودن موتور پژو ۵۰۴ محور جلو بر روی اتاق سبک پیکان از قدرت و شتاب کم‌نظیری برخوردار بود. شتاب عالی این خودرو در زمان تولیدش زبان زد عام شده بود به‌طوری‌که تعداد بسیاری ازین مدل پیکان به خاطر سرعت بالا و عدم آیرودینامیک مناسب با موتور، تصادفات زیادی به بار آورد.

شتاب اولیه پیکان پژو نسبت به پژو ۵۰۴ و پیکان بیشتر بود و این به لطف بدنه سبک پیکان و موتور قوی پژو امکانپذیر شده بود.

دلیل اصلی تولید این مدل پیکان خرید تالبوت توسط پژو بود که منجر به وقفه در تولید پیکان در کارخانه ایران خودرو شد، که پس از مدتی با پیشنهاد کارخانه پژو تعداد محدودی از موتورهای پژو ۵۰۴ که در فرانسه مانده بود به ایران فروخته شد و پیکان پژویی به مدت ۶ سال تولید و با اتمام موتورهای پژو ۵۰۴ تولید این خودرو به فراموشی سپرده شد.

شاید ۵۰۴ امروز خودرویی قدیمی و دمده باشد، اما برای علاقه مندان به خودروهای کلاسیک جذاب است. ۵۰۴ به عنوان پروژه ای موفق از کمپانی پژو ئ حاصل طراحی استودیو پینین فارینای ایتالیا بود و برگ زرینی در سابقه ای این استودیو به حساب می آید. خودرویی با فروش بیش از ۳ میلیون دستگاه و تولید مداوم در کشورهای مختلف به مدت ۳۸ سال.

 

تحریریه توربو

https://turbo-daily.ir

Email: turbo.daily2@gmail.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *