آیا تسلا، می تواند همچون اپل، در دنیای خودرو شود؟
موفقیت های روز افزون تسلا در سال های اخیر، منجر به افزایش شهرت آن در دنیای خودرو و علی الخصوص خودروهای الکتریکی شده است. این مسیله این سوال در ذهن برخی ایجاد کرده است که آیا تسلا، میتواند به جایگاهی که اپل در دنیای گوشی های تلفن همراه دارد برسد یا خیر؟
تسلا در وال استریت
شاید یکسال پیش بود، که بسیاری از تحلیلگران بازار بورس وال استریت، پیش بینی می کردند که تسلا در مدتی کوتاه با ورشکستگی مواجه خواهد شد. اما امروز نیم نگاهی به قیمت سهام تسلا و رشد شدید آن در وال استریت، نشان دهنده آن است که بسیاری از پیش بینی ها در این زمینه اشتباه بوده است.
رشد 48درصدی سهام تسلا در طول دو هفته باعث شد تا بسیاری از کسانی که در اینترنت واژه “ایا باید سهام گوگل را بخرم” را جستجو می کردند، جمله “سهام تسلا را بخرم؟” را جستجو کردند.
چالش های پیش روی تسلا
اما از طرفی، فولکس واگن به عنوان بزرگترین هلدینگ خودروسازی در دنیا، تصمیم دارد تا در برنامه ای بلندپروازانه، تا سال 2028 سهم تولید خودروهای الکتریکی خود را تا 70 درصد افزایش دهد و هم چنین 40درصد از سهم فروش باتری خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص دهد.
بدین ترتیب تسلا در صورت ورود خودروسازان بزرگ به دنیای خودروهای الکتریکی با چالشی بزرگ مواجه خواهد شد. توان فروش تعداد بالای محصولات و تامین خدمات پس از فروش برای محصولا خود. مدیرعامل فولکس واگن معتقد است که تسلا از دانش فنی بالایی در زمینه نرم افزارهای خودران و کنترل خودرو برخوردار است. اما زمانی که بخواهد این دانش را در رقابت با خودروسازان بزرگ بکار ببرد دچار زیان خواهد شد.
از سوی دیگر، تسلا در حال حاضر دارای دانش فنی بسیار بالایی در حوزه ساخت باتری های خودرو است. مدیرعامل شرکت نانو فناوریهای نوین سیلا، که درحال حاضر مشغول همکاری با خوردوسازان رقیب تسلا برای ساخت باتری های پربازده است بیان کرده است که سال ها طول می کشد تا آنها به دانش فنی کنونی تسلا دست یابند. او بیان کرده است که تا سال 2025، کاهش فاصله مشهود خواهد بود، اما تا آن زمان دستیابی به توان فنی تسلا سخت خواهدبود.
اگرچه دانش فنی بالا در حوزه باتری خودرو، برگ برنده تسلا برای فروش محسوب می شود، اما خریداران، در زمان خرید خودرو، مولفه های مختلفی را در نظر می گیرند. از جمله برنز خودروساز، شبکه نمایندگی و خدمات پس از فروش، بسته های فروش و … . مهم ترین روزنه امید ایلان ماسک برای فروش، آن است که او به اندازه کافی تلاش کرده است تا خودروهای خود را با همان استانداردی بسازد که خریداران هنگام بررسی خودرو به آن اهمیت می دهند. کاری که تویوتا در زمان ساخت مدل پریوس انجام داد و این مدل را به خودرویی معیار در بین خودروهای هیبریدی تبدیل کرد.
در هر صورت، مقایسه تسلا با آیفون در حال حاضر شاید کمی بلند پروازانه باشد. اما آنچه که اهمیت دارد آن است که آیفون، شهرت و ثروت بالای خود را مدیون قدرت نرم افزاری خود است. ایلان ماسک هم همین روند را در پیش گرفته و ادعا کرده است که کلید اصلی آینده تسلا برای موفقیتف تکنولوژی خودران خودرو است. در صورت تکمیل این دانش و بکارگیری آن در صنعت حمل و نقل عمومی، تسلا می تواند به سود آوری پایداری برسد.
آنگاه شاید تسلا بتواند جایگاه اپل را در دنیای خودهای الکتریکی بدست آورد.
منبع: مجله فایننشیال تامیز.