اخباراخبار داخلی

قیمت خودرو در سراشیبی سقوط

قیمت خودروبه گزارش مجله خودرویی توربو، قیمت خودروهای داخلی که به شدت افزایش یافته بود ، طی یک هفته اخیر مسیر کاهشی گرفته است و طبق پیش‌بینی‌ها این روند تا اردیبهشت ماه سال آینده ادامه خواهد داشت. علت اصلی ترمز قیمت خودرو، کاهش تردد در خیابان‌ها و اجتناب مردم از رفتن به سفر نوروزی است.

در این روزها بیشترین کاهش قیمت خودرو (در خودروهای پرفروش بازار) ۱۵میلیون تومان بوده و کمترین میزان کاهش ۶ میلیون تومان بوده است. خودروی ۲۰۶ صندوقدار که قیمت ۱۴۰ میلیون تومان را تجربه کرد، در این روزها که همه ترس از مبتلا شدن به ویروس کرونا دارند به ۱۲۵ میلیون تومان رسید.

قیمت پراید هم که تا ۷۰ میلیون تومان رفت، این روزها به ۶۴ میلیون تومان رسیده است. فعالان بازار که هیچ زمان در شب عید با کاهش تقاضا مواجه نشده بودند و اکنون به قول خودشان شوکه شدند، احتمال می‌دهند، افت قیمت خودرو ادامه دار باشد.

در شرایطی که پیش‌بینی پراید ۹۰ میلیون تومانی در روزهای پایانی سال شنیده می‌شد، ویروس کرونا باعث شد تا متقاضیان خرید خودرو در بازار به میزان ۶۷ درصد کاهش پیدا کنند. این درصد تقریبی در شرایطی است که اگر هر کدام آنها (متقاضیان خرید خودرو) قصد خرید و تعویض خودروهایشان را داشتند قیمت خودرو در ایران رکورد تاریخی می‌زد و به طور قطع در همان قیمت‌ها هم می‌ماند.

با کاهش تقاضا برای خرید خودرو، خودروسازان هم نفس راحتی کشیدند و ذره بین مسئولان از روی آنها برداشته شد. قبل از آنکه ویروس کرونا رسانه‌ای شود، از خودروسازان خواسته شده بود که با فوریت نسبت به تزریق خودرو در بازار اقدام کنند، اما اکنون آن فشارها برداشته شده و خودروسازان با شرایط بهتری می‌توانند تولید کنند.

واردات قطعه سخت شده

یک مقام ارشد صنعتی گفت: «با شیوع ویروس کرونا در چین، واردات قطعات خودرو به کشورمان بسیار سخت شد، چرا که اکثر کارخانه‌های قطعه‌سازی چین شیفت کاری خود را کم کردند و واردات از چین سخت شده است، بدین جهت خودروسازان با کمبود قطعه روبه‌رو شدند.»

نفس راحت خودروسازان

او ادامه داد: «ویروس کرونا باعث شد که سطح تقاضای عمومی برای خرید خودرو سیر نزولی بگیرد و اکنون شرکت‌های خودروسازی فرصت این را دارند که در تأمین قطعه چه از مجموعه‌های داخلی و چه وارداتی اقدام کنند، بدین جهت خودروسازان از استرس و بحران خارج شدند و می‌توانند نفس راحت بکشند.» این منبع مطلع افزود: «هر ساله در چنین روزهایی بازار و شرکت‌های خودروسازی با اوج تقاضای خودرو روبه‌رو بودند، اما در مقطع فعلی مردم تمایلی به خرید خودرو ندارند و ترجیح می‌دهند در خانه‌های خود بمانند.»

عقب نشینی دلالان

او خاطرنشان کرد: «کاهش خرید خودرو باعث شده دلالان هم تا حدودی از این بازار عقب نشینی کنند، با این تفاسیر اگر شرایط بازار به همین شکل ادامه پیدا کند، سال آینده شرکت‌های خودروسازی با وضعیت بهتری ادامه حیات خواهند داد و از سویی بازار هم دیگر مثل گذشته با تنش و جهش قیمت‌ها مواجه نیست.»

۵ روز آرامش

طی یک ماه گذشته بازار خودرو روزهای بسیار گرمی را سپری کرد، خیلی از مردم به خاطر نگرانی و دلواپسی از رشد قیمت‌ها، برای خرید خودرو با هر شرایطی اقدام می‌کردند، اما ۵ روزی است که بازار به یکباره فروکش کرده است.

روزی یکبار زنگ خور دارند

مدیر یکی از سایت‌ها که در آن خرید و فروش خودرو صورت می‌گیرد، گفت: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته تا دو هفته پیش وقتی خودرویی آگهی می‌شد، در کمتر از ۱۵ دقیقه متقاضیان (مردم و دلالان) با آگهی دهنده تماس تلفنی برقرار می‌کردند و بعضاً خیلی از تماس‌ها منجر به فروش می‌شد ولی اکنون میزان توجه به بخش خودرو کم شده است و شاید روزی یکبار تلفن آگهی دهندگان زنگ بخورد.

سال جدید بدون خودرو

از آنجا که دولت هشدار داده است که مردم در خانه هایشان بمانند و عید ۹۹ هیچ مسافرتی نداشته باشند، خیلی از مردم قید خرید خودرو را زده‌اند و ترجیح می‌دهند سال جدید را بدون خودرو یا خودروهای قبلی خود، شروع کنند. جدول قیمت خودرو در ابتدای این گزارش، کاملاً گویایی ریزش قیمت‌ها است.

عجله نکنید!

در این میان کارشناسان می‌گویند: عدم مراجعه به بازار به هر دلیلی باعث شد که بازار خودرو آرام شود و قیمت‌ها روزانه و حتی ساعتی بالا نرود، بدین جهت بهتر است که در سال جدید هم مردم با چنین روندی سراغ بازار بروند تا دلالان و واسطه‌ها نسبت به گرانی خودرو اقدام نکنند. در این صورت بازار خودرو در سال ۹۹ هم تعادل قیمتی خواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا