مقالات

مروری بر تاریخچه مرسدس بنز در سالگرد 120 سالگی


شکل گیری مرسدس بنز‌

می‌توان به جرات گفت که مرسدس بنز و پایه گذاری آن بیشترین نقش را در تسهیل سیستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشینی ایفا کرده اند. همراه با فراز و نشیب ها، دگرگونی‌های سیاسی و اقتصادی جهان، تغییرات اساسی در مسیر کار موسسان این کمپانی دو سویه ایجاد گردید تا بدین ترتیب نتیجه همه این تغییرات به یک غول اتومبیل سازی و در واقع ماشین سازی امروز در عرصه‌های متعدد صنعتی و کاربردی مبدل شود. حال با گذشت 120 سال از تاسیس این کمپانی آلمانی، مروری خواهیم داشت بر تاریخچه این خودروساز مشهور.

کمپانی دایملر ـ. بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس ـ. بنز معروف است در ژوئن ۱۹۲۶ پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن: تلفیق دو کمپانی هم وطن Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft (DMG) بود که هر دو از شرکت‌های مخترع اتومبیل محسوب می‌شدند. Benz&Cie در سال ۱۸۷۱ توسط «کارل بنز» ساخته شد. «گاتلیب دایملر» و دستیار و همکار وی «ویلهم میباخ» نیز در سال ۱۸۹۰، DMG را بنا کردند. با ترکیب این دو کمپانی که به تفصیل توضیح داده خواهید شد ـ. در حقیقت قدیمی‌ترین خط تولیدی اتومبیل سازی جهان بنا نهاده شد.


ویدئو های بررسی مجله توربو از مرسدس بنز. این پست ها رو از دست ندهید!

شایان ذکر است که پیش از آن هیچ یک از این رو دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود بهم اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.

نوشته های مشابه

کارل بنز (۱۹۲۹ ـ. ۱۸۴۴) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوشش‌های خود در سال ۱۸۸۵ توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز تولید کند. در ۲۹ ژانویه ۱۸۸۶ آن را به یک اتومبیل سه چرخ بود با نام «موتور ـ. واگن بنز» ثبت کرد. در سال ۱۸۷۹ اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور ـ. واگن پیش ساخته بود تولید شد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود.

اما بعد‌ها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را رد سال ۱۸۸۸ فروخت. بعد‌ها در سال ۱۸۹۱ اولین مدل چهار چرخ را تولید کرد. نظر به اتفاقاتی که در سال ۱۹۰۰ رخ داد، کمپانی Benz&Cie به بزرگترین تولید کننده اتومبیل جهان تبدیل شد.

mercedes-benz-120years

بخش دیگری از آلمان غربی، درست در ۶۰ مایلی منهیم، گاتلیب دایملر (۱۹۰۰ ـ. ۱۸۳۴) و ویلهم میباخ (۱۹۲۹ ـ. ۱۸۴۶) در مل کار خود در «کن استات» اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در ۲۹ آگوست ۱۸۸۵ احتراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام «پیشرانه ساعت پدر بزرگ» عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس ۱۸۸۶ یک کالسکه خرید که «ویلهم ویمپف» آن را ساخته بود. میباخ رماحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح‌های مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه بیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک «کالسکه بی اسب» نام می‌بردند.

در سال ۱۸۸۹ دایملر و میباخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار ضرب را تولید کردند. در سال ۱۸۹۰ این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال ۱۸۹۱ اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند. خط کاری DMG به گونه‌ای بود که دوام زمانی می‌توانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره وجود ثبت گردید پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می‌توانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبان‌ها بیاندازد.

اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت، مشکلات درونی پایه‌های این کمپانی راست کرد. در سال ۱۹۰۰ دایملر در گذشت و دیری نپائید که میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال ۱۹۲۴ پس از جنگ جهانی اول، کشور آلمان با مشکلات اقتصادی فراوانی روبرو شد.

همین دلیل یک «توافقنامه مشترک المنافع» میان دو کمپانی خودرو سازی مذبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال ۲۰۰۰ پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. ۲ سال بعد در سال ۱۹۲۶ این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام «دایملر بنز AG» اتومبیل‌ها و کامیون‌های خود را عرضه کردند.

کمپانی جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر توانایی‌های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا (چه نظامی و چه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در مدل ۱۹۰۹ تولیدی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس ـ. بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال ۱۹۳۷ فاقد آن بود.

در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب، امروز سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات جهانی به بازار عرضه می‌شود. مرسدس ـ. بنز در حال حاضر در بیش از ۱۳۰ کشور جهان مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر کرده است.

نظر شما در مورد مرسدس بنز چیست؟

منبع : باشگاه خبرنگاران

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا