کلاسیکمعرفی و بررسی

تاریخچه بلیزر، شاسی بلند محبوب آمریکایی

مشاهده در اینستاگرام | آپارات

بلیزر یکی از نام‌های باسابقه و مشهور شورولت است ، شاسی بلندی تمام عیار از دهه شصت و هفتاد میلادی که بی شک، یکی از پر ابهت ترین و قدرتمند ترین اس یو وی های دوران خود تلقی می شد، خودرویی که برای سال ها، زبان زد بود. علیرغم عدم استفاده از نام بلیزر توسط شورلت در سال های متمادی، اخیرا مجددا نام بلیزر به سبد محصولات این کمپانی باز گشته است. به این بهانه تصمیم داریم تا مروری داشته باشیم با تاریخچه شورلت بلیرز، از سال 1969 تا کنون، با ما همراه باشید.

فصل اول

بلیزر K5

سال‌های تولید 1969 تا 1994

در سال 1969 برای اولین بار نام بلیزر در سبد محصولات شورولت مطرح شد. این ماشین یک اس‌یووی فول سایز سه‌در بود که بر اساس شاسی پیکاپ‌های سری CK شورلت ساخته شده بود. البته پیش‌ازاین هم شورلت مدل سابربن را بر اساس شاسی CK تولید می‌کرد اما سابربن یک اس‌یووی چهاردر کشیده بود و بنابراین بلیزر را می‌شد نسخهٔ کوتاه و دودر سابربن دانست. بلیزر از سال 1969 به بازار آمد و در سال 1970 در دو نسخهٔ دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل ارائه شد. شورلت برای این خودرو پیشرانه‌هایی از 4.1 لیتری شش سیلندر خطی تا 5.7 لیتری V8 را ارائه می‌کرد. در سال 1970 نیز نسخهٔ ری‌بج شدهٔ بلیزر توسط جی‌ام‌سی با نام جیمی عرضه شد.

Blazer K5 1973
Blazer K5 1973

در سال 1973 اما نسل دوم شورلت بلیزر معرفی گردید. این نسل مشهورترین نسخهٔ بلیزر محسوب می‌شود که نمونه‌های زیادی از آن در کشورمان هم حضور دارند. نسل دوم بلیزر همچنان روی شاسی کوتاه شدهٔ پیکاپ CK ساخته شده بود. البته حالا از شاسی نسل سوم CK در بلیزر استفاده شده بود. علاوه بر این، بلیزر در ظاهر هم شباهت زیادی به پیکاپ CK داشت تا جایی که در نمای جلویی تقریباً با آن یکسان بود. نسل دوم بلیزر از ابهتی مثال‌زدنی برخوردار بود و حداقل برای ما ایرانیان مشهورترین نسخهٔ بلیزر محسوب می‌شود. در این نسل موتور پایه همچنان همان نمونهٔ 4.1 لیتری شش سیلندر خطی بود اما حالا یک موتور بزرگ‌تر 6.6 لیتری V8 به‌عنوان بالاترین پیشرانه ارائه گردید درحالی‌که یک موتور 6.2 لیتری V8 دیزلی هم به لیست پیشرانه‌های بلیزر اضافه شد.

Blazer K5 1973
Blazer K5 1973

بلیزر طی دههٔ 70 میلادی همچنان به تاخت‌وتاز خود در بازار ادامه می‌داد و سال‌به‌سال به میزان فروش آن افزوده می‌شد به‌گونه‌ای که در سال 1979 با دستیابی به فروشی نزدیک به صد هزار دستگاه، بالاترین فروش تاریخ خود را به ثبت رساند. سپس در سال 1981 نسل دوم بلیزر فیس‌لیفتی را تجربه کرده که طی آن تغییراتی در نمای جلویی خودرو انجام شده و چراغ‌های گرد قبلی جای خود را به چهار چراغ مربعی دادند. چند سال بعد یعنی در سال 1989 نیز این ماشین آخرین فیس‌لیفت خود را تجربه نمود که بازهم عمدهٔ تغییرات آن در نمای جلویی انجام گرفته بود و چراغ‌های جلو دستخوش تغییراتی شدند.

Blazer K5 1985
Blazer K5 1985

نهایتاً در سال 1991 اما تولید بلیزر K5 خاتمه یافت و مدل جدید تاهو جایگزین آن شد. البته تاهو برخلاف بلیزر در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد اما همچنان روی شاسی پیکاپ CK ساخته شده بود؛ بنابراین شورلت تاهو که تا به امروز در حال تولید است، جایگزین رسمی بلیزر محسوب می‌شود. البته امروزه تاهو فقط در نسخهٔ چهاردر تولید می‌شود و خبری از نسخهٔ دودر آن نیست. در همین سال تولید نسخهٔ اصلی جی‌ام‌سی جیمی هم خاتمه یافت و مدل جدید یوکان به‌عنوان جایگزین آن معرفی گردید که آن‌هم مثل سلفش در اصل نسخهٔ ری‌بج شدهٔ شورلت تاهو محسوب می‌شد و در ابتدا در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد. لازم به ذکر است که بلیزر اصلی، همین مدل K5 است و مدل‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند نسخه‌های فرعی و جانبی هستند.

Blazer K5 1989
Blazer K5 1989

فصل دوم

S10 بلیزر

سال‌های تولید 1982 تا 2005

در سال 1982 درحالی‌که بلیزر اصلی همچنان روی خط تولید قرار داشت، شورلت اس‌یووی دیگری را با نام بلیزر معرفی کرد. این مدل جدید که S10 بلیزر نام داشت، اس‌یووی کوچک‌تری از بلیزر اصلی یا همان K5 بود و بر اساس پیکاپ میان سایز S10 ساخته شده بود یعنی پیکاپی که تنها یک سال قبل یعنی در سال 1981 به بازار آمده بود. S10 بلیزر در ابتدا صرفاً به‌صورت دودر تولید می‌شد و نسخهٔ ری‌بج شدهٔ آن‌هم با نام جی‌ام‌سی S15 جیمی به بازار عرضه شد. همان‌طور که گفته شد S10 بلیزر مدلی کوچک‌تر از بلیزر K5 بود و یک اس‌یووی کامپکت محسوب می‌شد چراکه بر پایهٔ پیکاپ سبک S10 ساخته شده بود و به همین دلیل لیست موتورهای آن از یک نمونهٔ 1.9 لیتری چهار سیلندر آغاز شده و نهایتاً به یک واحد 4.3 لیتری V6 به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور می‌رسید. در سال 1990 نسخهٔ چهاردر S10 بلیزر نیز ارائه شد.

Blazer S10 1983
Blazer S10 1983

در سال 1994 شورلت نسل دوم و کاملاً جدید S10 بلیزر را معرفی و با مدل 1995 به بازار عرضه کرد. این نسل هم مثل نسل قبلی در دو نسخهٔ دودر و چهاردر تولید می‌شد و همچنان از پلت‌فرم پیکاپ S10 استفاده می‌کرد اما با توجه به اینکه تولید بلیزر K5 در سال 1991 خاتمه یافته بود، شورلت حرف S10 را از نام نسل دوم S10 بلیزر حذف نمود تا نام آن ساده‌تر شود. در همین حال حرف S15 هم از نام جی‌ام‌سی جیمی حذف شد؛ اما در این نسل ابعاد S10 بلیزر افزایش یافته و بنابراین حالا به یک اس‌یووی میان سایز تبدیل شده بود اما بااین‌حال به‌هیچ‌عنوان از ابهت بلیزر K5 برخوردار نبود. در این نسل همچنین تنوع پیشرانه‌های بلیزر بسیار کاهش یافته و تنها با یک موتور 4.3 لیتری V6 به بازار عرضه می‌شد. نسل دوم این بلیزر در سال 1997 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که ظاهر آن‌را بسیار بروزتر از قبل نمود.

Blazer 1995
Blazer 1995

در سال 1999 نیز شورلت پکیجی ویژه بنام تریل‌بلیزر را برای نسل دوم بلیزر ارائه کرد و بدین ترتیب برای اولین بار نام تریل‌بلیزر در محصولات شورلت مطرح شد. هرچند این نام در ابتدا کار خود را به‌عنوان یک پکیج برای بلیزر آغاز نمود اما چندی بعد در سال 2002 خود به یک مدل مجزا تبدیل شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در سال 2005 اما سرانجام تولید این بلیزر هم در ایالات‌متحده خاتمه یافت بدین ترتیب رسماً نام باشکوه بلیزر برای چندین سال از سبد محصولات شورلت کنار رفت. البته تولید این خودرو همچنان تا سال 2012 در برزیل ادامه داشت. شورلت اما مدل تریل‌بلیزر که در سال 2002 معرفی شده بود را به‌عنوان جایگزینی برای بلیزر در نظر گرفته بود درحالی‌که در سال 2004 مدل جدیدی بنام اکوئناکس را هم به‌عنوان جایگزین دوم بلیزر معرفی نمود. البته اکوئناکس برخلاف بلیزر یک کراس‌اوور با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو بود.

Blazer 1997
Blazer 1997

فصل سوم

تریل‌بلیزر

سال‌های تولید 2002 تا 2009

همان‌طور که در بالا گفتیم، شورلت در ابتدا نام تریل‌بلیزر را به‌عنوان پکیجی برای مدل بلیزر مطرح نمود اما در سال 2002 این نام به خودرویی مستقل تبدیل شد و شورلت یک اس‌یووی میان سایز جدید را با نام تریل‌بلیزر معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم دیفرانسیل عقب GMT360 جنرال موتورز ساخته شده بود و صرفاً به‌صورت چهاردر تولید می‌شد. تریل‌بلیزر در دو نسخهٔ معمولی و کشیده بنام EXT ارائه می‌شد که دومی حدود چهل سانتیمتر طول بیشتری داشت و به سه ردیف صندلی مجهز بود.

Trail blazer 2002
Trail blazer 2002

 

تریل‌بلیزر در ابتدا با دو پیشرانۀ مختلف عرضه می‌شد. موتور پایه یا استاندارد یک واحد 4.2 لیتری شش سیلندر خطی با 280 اسب بخار قدرت بود درحالی‌که موتور بزرگ‌تر 5.3 لیتری V8 با 300 اسب بخار قدرت هم برای آن قابل سفارش بود. برای مدل 2006 اما شورلت نسخۀ جدید و اسپرتی از تریل‌بلیزر را با نام SS ارائه کرد. این اولین شاسی‌بلند تولیدی شورلت با نشان SS محسوب می‌شد. تریل‌بلیزر SS به پیشرانۀ 6 لیتری V8 متعلق به کوروت C6 مجهز شده بود که 390 اسب بخار قدرت داشت و شتاب 5.6 ثانیه‌ای را برای خودرو فراهم می‌کرد. این اس‌یووی اسپرت در ظاهر هم با تغییراتی مانند رینگ‌های بزرگ‌تر و سپرهای اسپرت از نسخه‌های معمولی متمایز شده بود درحالی‌که ارتفاع آن‌هم کاهش یافته بود.

Trail Blazer 2006
Trail Blazer 2006

فصل چهارم

بلیزر کراس‌اوور

سال‌های تولید از 2019

همان‌طور که گفته شد، با خاتمهٔ تولید S10 بلیزر در سال 2005، رسماً نام بلیزر از سبد محصولات شورلت کنار رفت اما به‌تازگی سازندهٔ آمریکایی بار دیگر این نام پرافتخار را زنده کرده و بلیزری کاملاً جدید را معرفی نموده است. البته این بلیزر جدید برخلاف نیاکانش یک کراس‌اوور میان سایز دیفرانسیل جلو است که هیچ شباهتی به بلیزرهای غول‌پیکر دههٔ 70 ندارد. این خودرو روی پلت‌فرم C1XX جنرال موتورز ساخته شده که با جی‌ام‌سی آکادیا و کادیلاک XT5 مشترک است. بلیزر جدید با دو پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر و 3.6 لیتری V6 در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک عرضه شده است.

Blazer 2019
Blazer 2019

هرچند زنده کردن نام بلیزر اقدام مثبتی از سوی شورلت محسوب می‌شود اما استفاده از این نام باشکوه برای یک کراس‌اوور ممکن است به مذاق طرفداران شورلت خوش نیاید چراکه نام بلیزر همواره مترادف با یک آفرودر غول‌پیکر سرسخت بوده است. درهرحال محبوبیت عجیب‌وغریب کراس‌اوورها موجب شده این روزها اکثر اس‌یووی‌ها به کراس‌اوور تبدیل شوند و نام بزرگ بلیزر هم یکی دیگر از قربانیان این رویه است.

 

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا