اولین خودروی ملی برقی ترکیه از نوع شاسی بلند
با سرمایهگذاری ۳/۷ میلیارد دلار و صرف ۱۳ سال زمان، شرکت TOGG خودروهایی تولید خواهد کرد که تمامی قطعات آن ساخت ترکیه هستند. اولین محصول، یک شاسیبلند برقی هماهنگ با استانداردهای جهانی خواهد بود.
ترکیه سال هاست که به عنوان یک مونتاژ کننده خودرو، محصولات با کیفیت کمپانی های مختلف جهان را تولید میکند. این مسیله باعث پیشرفت این کشور در حوزه صنعت خودرو شده است. در سال ۲۰۱۰،بود که رئیس جمهور ترکیه از صنعتگران این کشور خواست که، برای تولید خودروی ملی ترکیه تلاش کنند. حدود ۷ سال بعد، اردوغان در جشن افتتاح شرکت خودروسازی TOGG شرکت کرد و نسبت به عرضهی مدلهایی با قطعات ساخت داخل، ابراز امیدواری نمود. سهامداران اصلی TOGG، شامل ۵ هولدینگ تجاری بزرگ ترکیه، از جمله تورکسل (Turkcell) هستند.
نام TOGG مخفف عبارت Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu بهمعنی گروه خودروسازی مشارکتی ترکیه است. این شرکت واقع در نزدیک استانبول)، طراحی محصولات خود را با همکاری استودیو پینین فارینا در ایتالیا انجام میدهد. خودروهای رونماییشده توسط TOGG شامل یک مدل پیشتولید از کراساور اندازه متوسط و نمونهای مفهومی از یک سدان خانوادگی هستند که همگی، پلتفرم مشترک و پیشرانهی تمام برقی خواهند داشت.
کراساور TOGG، مجهز به موتور برقی ساخت ترکیه، در ۲ نسخه با شعاع حرکتی ۳۰۰ و ۴۸۰ کیلومتر تولید خواهد شد. شارژ های این خودرو تا ۸۰ درصد از ظرفیت باتریها را در زمانی حدود ۳۰ دقیقه، تکمیل می کنند.. اطلاعات بیشتری از مشخصات باتری کراساور TOGG منتشر نشده است؛ اما با توجه به مشخصات کلی ارایه شده می توان، تولید شارژر ۱۵۰ کیلووات ساعتی را برای سیستم شارژ سریع، پیشبینی کرد. شرکت سازنده، نکته دیگر ان که باتری ها برای مدت 8 سال گارانتی خواهند بود.
پیشرانهی TOGG در نسخهی پایه، یک موتور برقی با قدرت ۲۰۰ اسببخار خواهد بود. برای علاقهمندان به کراساورهای دو دیفرانسیل، مدل ۲ موتوره با قوای محرک مجزا روی محورهای جلو و عقب نیز تولید خواهد شد تا مجموع قدرت ۴۰۰ اسببخار فراهم شود. مدیران شرکت سازنده، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت برای مدلهای تک و دو موتوره را به ترتیب، 6.7 و 4.8 ثانیه اعلام کردهاند.
باید گفت که طراحی ظاهری کراساور TOGG، شباهت بسیار زیادی به مدل مفهومی K350 رونمایی شده توسط پینین فارینا در سال ۲۰۱۸ دارد. این موضوع علی الخصوص در فرم چراغها و خطوط بدنه، دیده می شود و صرفا در نمای پشت خودرو، تفاوتهایی دیده میشود. به هر ترتیب، باید اعتراف کرد که نمای بیرونی نخستین محصول TOGG، جذاب و چشمگیر،موقر و هماهنگ با نیازهای بازار جهانی است.
زیبا تر از فضای خارجی، فضای داخلی این خودروی الکتریکی است. فضای داخلی، بسیار لوکس و متناسب با فناوریهای مدرن طراحی شده است. نمایشگرهای متعدد از پنل پشت فرمان تا قسمتهای روبروی سرنشین کناری را پوشش میدهند. علاوهبر اینها، نمایشگری لمسی در مرکز و پایین داشبورد وجود دارد که برای مدیریت امکانات رفاهی خودرو، بهکار خواهد رفت. طراحی کیلد گردان در کنسول میانی ، طرحی خلاقانه و برجسته دارد که البته اگرچه قبلا در طراحی خودروها دیده شده است، می تواند نکته ای مثبت در طراحی فضای داخلی کابین باشد.
اولین محصول کمپانی TOGG، کراساوری در کلاس نیمه لوکس و در عین حال اقتصادی خواهد بود. نسخههای آپشنال، مجهز به رانندگی خودران سطح ۲ خواهند بود که ایست و حرکت خودکار در ترافیک را ممکن خواهد کرد. نرمافزار و سیستمعامل مدیریت تجهیزات الکترونیکی خودرو، قابلیت بهروزرسانی از طریق اینترنت دارند تا ضمن بهرهمندی از جدیدترین فناوریها، دسترسی کاربر از خانه یا هر مکان دیگر به کامپیوتر و امکانات رفاهی مثل مسیریابی ماهوارهای را فراهم کند. کراساور TOGG، احتمالا مجهز به فناوری ارتباطی 5G خواهد بود.
شرکت TOGG، تولید کراساور برقی خود را از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد کرد. دومین محصول با پلتفرم و پیشرانهی مشابه، یک سدان خانوادگی خواهد بود. در نهایت، ۵ خودروی متفاوت روی یک پلتفرم تولید خواهند شد تا برنامهی تولید ۱۷۵ هزار دستگاه در سال، محقق شود. کشور ترکیه در حال حاضر، مونتاژ خودرو و ساخت قطعات متنوع برای فورد، فیات، رنو، تویوتا و هیوندای را انجام میدهد تا از نظر خودروسازی، مهمترین کشور منطقهی خاورمیانه و شرق اروپا باشد. شاید پاسخ به این سوال که ایا ترکیه در اینده نزدیک می تواند به عنوان یک خودروساز مطرح در سطح جهان باشد، سخت باشد، اما آنچه که اهمیت دارد، آنست که ترکیه در رونمایی از اولین خودروی ملی خود، بسیار موفق و جسورانه عمل کرده است و توانسته است توجه منتقدین بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کند.