اخباراخبار داخلی🔥 ویژه 🔥

همه چیز در مورد چهارمحصول جدید ایران خودرو و سایپا


با حضور رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور، محصولات جدید ایران خودرو و سایپا رونمایی شد.

صبح امروز (چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران، با حضور، حسن روحانی رئیس جمهور، علی ربیعی سخنگوی دولت، حناچی شهردار تهران و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو از چهار خودرو جدید تولید شرکت های خودرو سازی کشور رونمایی شد.

پروژه k132 ایران خودرو، دنا پلاس توربو اتوماتیک، پروژه محصول سدان از مگاپلتفرم ایرانی محصول سایپا، پروژه کراس اوور محصول سایپا چهار خودرویی بودند که صبح امروز در حاشیه هیئت دولت با حضور حسن روحانی رونمایی شدند.

مشخصات محصول جدید سایپا

به نقل از سایپانیوز، دکتر حسن روحانی صبح امروز پس از پایان جلسه هیات دولت به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه سایپا و جمعی از وزرا و مقامات ارشد کشور از دو محصول جدید گروه خودروسازی سایپا در دو مدل سدان و کراس‌اوور(نیم‌شاسی) بازدید کرد.
براساس این گزارش، دو محصول سدان و کراس‌اوور (نیم‌شاسی) تولیدی گروه سایپا با اتکا به مگاپلت‌فرم کاملا ایرانی SP100 طراحی شده‌اند و قرار است در سال‌ ۱۳۹۹ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شوند.
مدل سدان این خودروها در چند تیپ مختلف و با بهره‌گیری از موتور توربوشارژ و سایر امکانات روز تولید خواهد شد.
مدل کراس‌اوور نیز که با استایل شکیل، به ‌‌روز و در رده خودروهای مدرن طراحی شده در انتهای سال آینده و در چند تیپ با بهره‌گیری از استانداردها و امکانات روز جهانی عرضه خواهد شد.
گروه خودروسازی سایپا برنامه‌ریزی برای تولید انبوه مدل سدان SP100 را آغاز کرده و قرار است در ماه‌های آتی این محصول به بازار عرضه شود.
همچنین این گروه قصد دارد به‌زودی از محصول کراس‌اوور(نیم‌شاسی) جدید خود که با تکیه بر توان و دانش جوانان ایرانی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی طراحی شده است، به طور رسمی رونمایی کند.

مشخصات محصول جدید ایران خودرو

اما امروز، در کنار محصولات جدید سایپا، دو محصول جدید ایران خودرو نیز معرفی شد. همان طور که مشخص است، محصول جدید ایران خودرو یک سدان در رده C است و با توجه به الگوی درب ها، نمای جانبی، کاپوت، شیشه ها و زاویه های داشبورد از پلتفرم PF1 گروه PSA در K132 استفاده شده است.

سازه PF1 جز پلتفرم های چندگانه ای به حساب می آید که در دوران برجام، حق استفاده آن از جانب گروه پژو-سیتروئن به ایران خودرو داده شد. پژو ۳۰۱ سدانی است که در قالب پلتفرم PF1 در بازار جهانی وجود دارد و حال به گفته مدیرعامل ایران خودرو، به جای تولید و مونتاژ ۳۰۱، نسخه ملی و داخلی آن تولید می شود. نماهای مختلف K132 نشان می دهد که این سدان ملی کاملا مشابه به پژو ۳۰۱ است و در اصل ۳۰۱ داخلی به حساب می آید.

احتمال آن زیاد است که ایران خودرو K132 را پیشرانه ۱٫۷ لیتری EF7 پلاس، TC7 پلاس و EC5 به بازار معرفی شود. بر اساس برنامه های ایران خودرو، نمونه نهایی K132 در تابستان سال ۹۹ به صورت رسمی وارد خط تولید خواهد شد. عکس های موجود از داخل کابین نشان می دهد که K132 مانند پژو ۳۰۱ به امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، تهویه دستی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و… مجهز است.

زمان عرضه محصولات جدید ایران خودرو و سایپا

وزیر صمت (صنعت، معدن و تجارت) بعد از این مراسم به جمع خبرنگاران حاضر آمد و در مورد این ۴ خودرو بیشتر توضیح داد. به گفته رضا رحمانی این چهار خودرو در سال ۱۳۹۹ به جاده های کشور می آیند و در حال حاضر تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده است.

رحمانی در ادامه گفت: «سه خودروی دیگر در ابتدا در نسخه های دنده ای به بازار می آیند و سپس نمونه های اتوماتیک آن ها برای بازار ایران آماده می شوند» او در ادامه افزود: «در حال حاضر فرایند تجاری سازی رهام، SP100 کراس و K132 به مرحله پایانی رسیده اند و سفارش قطعات، قالب سازی و آماده سازی خطوط مونتاژ آن ها انجام شده است. فعلا حدود ۹۰ درصد این خودروها به صورت داخلی ساخته می شود و الباقی قطعات که هنوز فرایند خودکفایی شان انجام نشده است، فعلا به صورت وارداتی تامین می شوند.».

وزیر صمت در مورد زمان عرضه این خودروها گفت: «با توجه به آماده بودن فرایند تولید انبوه خودروها، از نظر قانونی ایران خودرو و سایپا می توانند تا ثبت نام و پیش فروش K132 و خانواده رهام و SP100 کراس اوور را آغاز کنند. این ۴ خودرویی که امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت معرفی شدند، در سال ۱۳۹۹ به دست مشتریان می رسند و در آینده نزدیک چند خودروی دیگر برای عرضه در پایان سال آینده و سال ۱۴۰۰ به مردم معرفی خواهند شد».

به گفته رضا رحمانی، این خودروها با قیمتی به مراتب کمتر از رقبای مشابه به فروش خواهند رسید و بهای رقابتی را خواهند داشت.

با توجه به صحبت های وزیر و برگزاری جلسات تامین قطعات K132 و SP100، احتمال آن زیاد است تا خودروسازان در آینده نزدیک نمونه نهایی محصولات این دو پلتفرم را به بازار معرفی کنند و پیش فروش آن ها نیز برای تحویل در سال ۱۳۹۹ آغاز شود. با توجه به اطلاعات موجود، برای تامین پیشرانه و سامانه انتقال قدرت ایران خودرو K132 و سایپا رهام و کراس اوور SP100 مشکلی وجود ندارد و پیشرانه های مورد نظر نیز وارد مرحله تولید انبوه شده اند.

فعلا اطلاعات جزیی تر و تصاویر بهتر از این خودروها منتشر نشده است و باید صبر کرد تا در زمان رونمایی رسمی خودروها، عکس و اطلاعات جزیی از این محصولات منتشر شود. 

منبع: اسب بخار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا